Blogreeks ondernemende tips oktober 2019

Regelmatig deelt Vrouw en haar Netwerk in samenwerking met Vrouw PLUS een leerzame blog van een expert met tips speciaal voor jou, ondernemende vrouw met en zonder een eigen onderneming. Nu delen wij met heel veel plezier de ondernemende tips blog oktober 2019. Deze maand is het een inspirerende blog over community management van Jolanda van Henningen van OurDream Community Management.

Presentatie community management

Vorige maand heb ik met heel veel plezier voor de Ladies Business Club Hestia op Landgoed Zonheuvel in Doorn een presentatie gegeven over community management. Ik was één van de vijf spreker die inspiratie deelde met de deelnemers. In 2011 heb ik een artikel gepubliceerd op 42bis waar ik onderstaande Slide Share presentatie en blog op heb gebaseerd. Veel plezier met het lezen en kijken!

Een eigen online community op social media?

Je hebt een prima product of een gave dienst maar nog geen community. Hoe zorg je dat er een actieve community tot stand komt? Heel simpel; schrijf een social media plan. In het plan schrijf je jouw doelstellingen op. En wat je in jouw community wilt doen. En op welke social media platform je de meeste kans van slagen hebt om een succesvolle community op te bouwen.

Eerst denken dan doen

Het grootste voordeel van het maken van een social media plan (eerst denken en dan doen) is dat het jou achteraf veel tijd gaat schelen. Je hebt duidelijk omschreven wat je wel en niet doet op social media. Bij iedere nieuwe uiting die je wilt maken op social media, hoef je niet steeds opnieuw te bedenken: past dit wel bij mijn doelstelling/dienst/product/persoon? Is dit wat mijn community wil horen of niet? Met een social media plan weet je al wat, wanneer en hoe je jouw boodschap en relevante informatie gaat verkondigen op social media.

Social media plan

Schrijf in jouw plan op wat de doelstelling zijn van jouw community op social media en hoe je dit wilt bereiken. Dat kan heel simpel of heel uitgebreid zijn zolang het maar duidelijk is wat de stappen zijn die je gaat nemen. Wil je meer weten over het schrijven van een social media plan, tips over community management en social media? Bekijk dan ook deze blogs van 42BIS : COMMUNITY MANAGEMENT 2.0 – 8 TIPS! en  5 +2 aandachtspuntjes bij Social Media.

Werven van communityleden

En dankzij het plan weet je ook op welke social netwerken jij jouw community gaat oprichten. Nadat je een platform hebt aangemaakt is de eerste stap jouw eigen netwerk uit te nodigen om deel te nemen aan de community. En vergeet niet als ze lid zijn geworden om een welkomstbericht naar ieder nieuw communitylid toe te sturen. Begint het leden aantal te groeien en is de prima content aanwezig? Dan ben je klaar voor de volgende stap. Het werven van nieuwe communityleden buiten jouw netwerk.

Hoe laat je jouw community groeien?

Een mogelijkheid om de community te laten groeien is om aan het netwerk te vragen om nieuwe communityleden te gaan werven. Dat kan in combinatie met een ledenwervingsactie. Heb je een budget tot je beschikking of de mogelijkheid om jouw dienst/product aan te beiden met een flinke korting dan kan je dat in de actie meenemen. Een andere mogelijkheid om de community te laten groeien is om de leden mee te laten denken over hoe de community verder kan doorgroeien. Leg eerst uit waarom je wilt groeien (dat staat in jou social media plan) en vraag dan de community om advies. Wie weet wat voor mooie suggesties daar bij kunnen zitten?

Continuïteit

Als je een mooi platform hebt neergezet, en ook het werven van nieuwe leden is prima verlopen dan wil je de leden niet verliezen doordat er niets meer te beleven valt in de community. Dus blijf het belangrijk, om én zelf maar ook door de community, dat er regelmatig nieuwe input in de community terecht komt. En maak gebruik van de kennis en ideeën van de community. Communiceer regelmatig en duidelijk waar je mee bezig bent. Input van de community komt niet altijd vanzelf. Daar moet je naar vragen. Laat het de community weten wat voor input jij kunt gebruiken. En doordat je in communicatie gaat en blijft met de community kunnen er bijzondere creaties ontstaan.

Win-Win situatie

Heb je alle stappen succesvol gedaan? Eén of meerdere platforms aangemaakt, een community opgebouwd en ook gezorgd voor continuïteit? Dan is het moment om zelf ook de vruchten te plukken van het hebben van een succesvolle community. Vraag aan de community wat hun wensen zijn, of laat ze mee denken aan een nieuwe dienst of product. Er is niets mooiers om samen met jouw community in cocreatie iets neer te zetten wat de community wenst en nodig heeft? En jij graag wilt maken. Hoe leuk is dat?

Hierboven heb je en de blog en de presentatie over community management kunnen inzien. Ik vertel jouw groep live of tijdens een presentatie ook graag meer over community management omtrent een prima product of een gave dienst.

Waar ik ben in online nog meer te vinden?

Mijn nieuwe Ourdream Community Management website is in aanbouw en medio december 2019 ga ik deze lanceren! Tot die tijd (maar ook daarna blijf ik op social) ben ik ook hier te vinden:

Fijne week en veel netwerkplezier!

Blogreeks ondernemende tips

De start van deze blogreeks was maart 2018 door Jolanda Wicherson. Maar ook deze toppers hebben een blog geschreven: Jolanda van der Steen met ondernemende tips juni 2019 en Susan Veldkamp met ondernemende tips april 2019. Wil jij ook meedoen aan deze blogreeks? Informeer wat de mogelijkheden zijn via het contactformulier van de website.

 

Delen van deze blog is ook te vinden als LinkedIn post.

One Response to Blogreeks ondernemende tips oktober 2019

  1. Dank je wel voor het posten!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *