Ontspanning, rust, tijd voor een boek en weer even bijtanken. Heb jij regelmatig last van pijnklachten tijdens je werk of wil je deze voorkomen? Lees dan verder!  

HOE JE WERK JE GEZONDHEID  KAN SCHADEN

Als ondernemer of als werknemer bij een bedrijf of een gezondheidsinstelling loop je het risico om door de aard van je werkzaamheden pijnklachten te ontwikkelen. Heb je naast je werk een gezin, is er sprake van werkdruk en een overvolle agenda, dan zijn pijnklachten zonder preventieve maatregelen zeer voorspelbaar..

Stress en burnout liggen voor de hardwerkende ondernemer en werknemer altijd op de loer in onze hectische maatschappij.

Door je werk kun je echter ook een lichamelijke klachten krijgen, die je ernstig kunnen beperken in je werk en het dagelijkse leven. Deze klachten leiden regelmatig tot ziekteverzuim of arbeidsongeschiktheid..

Gelukkig kun je door preventie of aanpassingenvan de werkplek veel doen om klachten en blessures te voorkomen. Werk je in loondienst dan heeft je werkgever de verplichting om te zorgen voor de juiste arbeidsomstandigheden en aanpassingen van de werkplek (Arbowet).

Veel klachten ontstaan door het gebruik van muis en toetsenbord

Er is dan sprake van pijnlijke handen en polsen door het veelvuldig gebruik van je toetsenbord en muis. Ook veel arm en schouderklachten ontstaan door zich steeds herhalende bewegingen. RSI is een combinatie van werkdruk, stress en zich steeds herhalende bewegingen in combinatie met een verkeerde zithouding en/of meubilair.

Nekpijn ook een een veelgehoorde klacht

Het begint als een kleine steek in je nek, die maar niet weg gaat. Nekpijn ontstaat vaak door een slechte houding. En de manier waarop je achter je computer zit op kantoor of thuis. Veel staand werk doen of veel autorijden voor je werk. Zijn er eenmaal nekklachten, dan kan elke activiteit, waarbij je je nekspieren samentrekt pijn veroorzaken. Vaak spelen geïrriteerde zenuwen en problemen met de wervels in je nek een rol.

Ook kun je last krijgen van het Carpaal tunnel syndroom. Een gevoelloosheid, maar ook pijn, die veroorzaakt wordt door een beknelde zenuw in je pols. Een operatie, die vaak aangeraden wordt door artsen, geeft veelal geen oplossing voor de klachten.  Ook bij beroepen, waar je geen gebruik maakt van de een toetsenbord of muis, maar er sprake is van machines of apparatuur die trilt en steeds herhalende,draaiende bewegingen  heb je meer kans op klachten.

Aafke blog 2

Hoe kun je deze klachten voorkomen?

Neem regelmatig pauzes Let op je houding. Pas je bureau en stoel aan (hiervoor zijn richtlijnen). Sta om het half uur even op om te bewegen en/of ga zeker vijf minuten wat anders doen.

Voorkom werkdruk en zorg voor afwisseling in je werk.

Als er klachten zijn praat altijd in een vroeg stadium met je (bedrijfs) arts of personeelszaken om na te gaan of er aanpassingen gedaan kunnen worden wat betreft je werkzaamheden en je werkplek.

Vermoeide ogen

Als je last hebt van het computer vision syndroom of digitale vermoeide ogen kan dat leiden tot droge ogen, hoofdpijn, wazig zien en nek- en schouderpijn. Je kunt een speciale beeldschermbril laten aanmeten. Veelal wordt deze vergoed door je werkgever. Het is raadzaam om de 20-20-20-regel te volgen.

Neem om de 20 minuten een 20-seconde pauze door naar iets te kijken op minimaal 20 cm afstand.

Aafke relax

Stress gerelateerde klachten en pijn

Je weet ongetwijfeld, dat stress een belangrijke rol speelt bij het ontstaan van allerlei kwalen. Vaak is sprake van

  • Hoofdpijn
  • Slaapgebrek
  • Buikpijn
  • Concentratieproblemen
  • Depressie
  • Angstig zijn

Boven aan de lijst staat wel hoofdpijn. Door werkdruk en tijdgebrek  vergeet je op tijd pauzes te nemen en de lunchpauze sla je maar over. Je drinkt te weinig water en eet niet, onregelmatig en vaak ongezond op het werk. Daardoor wordt naast hoofdpijn ook je concentratievermogen minder en krijg je behalve deze klachten ook meer stress, omdat je je werk niet op tijd afkrijgt.

Neem dus regelmatig pauzes en skip niet je lunchpauze. Eet regelmatig kleine gezonde snacks, drink voldoende water (minimaal 2 liter per dag). Ook als je thuis werkt en je je eigen tijd kunt indelen is het belangrijk hierop te letten.

Een andere veel voorkomende klacht is rugpijn

Je rug kan echt wel tegen een stootje. Lang achter je beeldscherm zitten in een verkeerde stoel leidt gegarandeerd tot rugklachten.

Als je in een de Zorginstelling werkt moet je vaak zwaar tillen en regelmatig bukken. Door tijdgebrek neem je vaak geen tijd om op de juiste manier te tillen of bukken en ontstaan er rugklachten.

Ook hier geldt weer: zorg voor  een goede werkhouding als je zit, tilt of bukt. Neem elk half uur even pauze en corrigeer je houding als je merkt dat je rugpijn begint te krijgen.

Werk je in de Zorg vraag dan of je een tilcursus kunt volgen.

Rugklachten kunnen verergeren als je wat extra pondjes hebt en dan zwaar moet tillen en veel bukken. Met name je knieën hebben het dan zwaar te verduren. 

Gewichtstoename

Nee, dit is geen pijnklacht. Maar door gebrek aan beweging, weinig sporten of buitenactiviteiten in combinatie met ongezond en/of veel eten vliegen de pondjes er vaak aan. Vaak wordt je verleid door allerlei snacks, die altijd wel te vinden zijn. Eigenlijk vindt je best wel, dat je die snacks verdient met dat harde werken. Is er een bedrijfsrestaurant met  fastfood lunches of winkels dichtbij dan is het ook niet gemakkelijk om dit te voorkomen. Het vereist wel enige discipline. Begin in ieder geval met bewegen. Minimaal een half uur per dag buiten de korte pauzes om. Ga sporten en neem zelf gezonde lunches en snacks mee.

Aafke 3

Er zijn nog veel meer (pijn)klachten, die door je werkzaamheden kunnen ontstaan. Dit zijn echter de meest voorkomende klachten.. Zoals je ziet kun je er zelf veel aan doen om een aantal klachten te voorkomen door een goede houding, regelmatig pauzes nemen, meer bewegen en gezond te eten. Doe aan stresspreventie en trek aan de bel bij Personeelszaken of jezelf als er sprake is van werkdruk.

 

 

Aafke Dijkstra

Natuurgeneeskundig- en orthomoleculair therapeut

Ad interim HRM adviseur

https://nl.linkedin.com/in/aafkedijkstra

Aafke Dijkstra
Natuurgeneeskundig therapeut, hypnotherapeut, stresscounselor, andropauzedeskundige

Wil je meer informatie over een gezonde lifestyle, stresspreventie en het voorkomen van pijnklachten op je werk?

Kijk dan op www.praktijkaafkedijkstra.nl of bel mij vrijblijvend voor advies  06 – 410 23 008.

Ook kun je via mijn website een afspraak maken voor een gratis Healthcheck.