13 OKTOBER 2017 ~ XGROOVEFACTORY17 ~
Vandaag kwam ik mijn vriendin tegen in de stad. We besluiten even snel een kopje Cappuccino te drinken bij de Starbucks. Zij vertelt dat het druk is op haar werk. Ze werkt als manager bij een evenementen-bureau in Utrecht.
Afscheid
Vandaag heeft ze van twee tijdelijk krachten afscheid genomen. Marieke komt maandag terug van haar zwangerschapsverlof en dus is haar vaste kracht weer terug. Daarnaast komt over een week Gijs weer terug van een sabbatical, zodat die andere tijdelijke kracht ook niet meer nodig is.
Tijdelijke krachten
Ik vraag haar hoe zij deze tijdelijke krachten heeft ervaren. Had zij met deze twee medewerkers een exit-gesprek gevoerd? Hoe was de ontwikkeling geweest van deze twee medewerkers tijdens de periode, dat zij bij haar werkzaam waren.
Communicatie
Zij vertelt dat een van de twee medewerkers een prima kracht voor haar was geweest. Ze was duidelijk in haar communicatie en voerde haar opdrachten goed uit. Over de andere medewerkster was zij minder tevreden. Ik vraag haar waarom deze medewerkster niet zo prettig was geweest.
Jaarcontract
Mijn vriendin geeft aan dat zij eigelijk niet goed weet hoe deze medewerkster was. Ze was bescheiden, vriendelijk en voerde accuraat haar opdrachten uit. Toch zou ze haar geen jaarcontract hebben aangeboden, ook als die ruimte er wel was, terwijl zij die andere medewerkster wel graag behouden had als daar ruimte voor was geweest.
Gemiste kans
Toen ik deze redenering hoorde, dacht ik terug aan mijn tijd, toen ik bij de Kamer van Koophandel werkte. Ik was toen ook zo verlegen, dat ik geen ruimte durfde op te eisen of mijn mening over zaken durfde te geven. Hierdoor werd ik gezien als het grijze muisje, dat tijdelijk taken kwam uitvoeren. Op de laatste dag ben ik daar onopvallend vertrokken. Hierdoor heb ik geen indruk achtergelaten of het nu positief of negatief was. Daar had ik later spijt van. Dat was een gemiste kans.
Type medewerker
Uit het verhaal van mijn vriendin komt ook naar voren dat managers vaak twee type medewerkers kennen van hun afdeling namelijk:
medewerkers, die assertief zijn en openlijk communiceren met hun leidinggevenden
medewerkers, die extra begeleiding nodig hebben.
Gemiddelde medewerker
De gemiddelde medewerker, die nauwkeurig zijn werk uitvoert en niet opvalt, heeft weinig contact met de manager. De manager kent deze medewerker ook niet. Hierdoor ligt veel talent op een afdeling te verstoffen. Veel talent gaat zo verloren, zowel voor het bedrijf als voor de medewerker. De medewerker, die zijn talenten niet optimaal kan ontplooien, wordt op een langere termijn een ongemotiveerde medewerker.
Manager
Als ik dit beschrijf, word ik nieuwsgierig. Hoe zou ik behandeld willen worden als ik nu die medewerker was, die niet zo assertief is. De andere vraag, die bij mij naar boven komt is, hoe zou ik als bedrijf en als manager er voor kunnen zorgen dat de talenten van mijn medewerkers zichtbaar worden, zodat mijn medewerker zich optimaal kunnen ontwikkelen.
Zichtbaar
De blog HET VERSTOFFEN VAN TALENT is door Marianne van Erp hier eerder gepubliceerd.

Auteur Marianne van Erp / Docente Muziek/ Muziektherapeute / Management at X-Groove Factory