Van Storytelling naar Truthtelling: het belang van het echte verhaal

Jij bent een slimme en getalenteerde vrouw, al zeg je dat niet zo snel over jezelf. Jij hebt veel kennis. Jij hebt een visie. Jij hebt ontzettend veel ideeën. Maar dat laat je niet écht zien.

Ik was zo’n typische brave leerling. ‘Een slimme meid die op de toekomst is voorbereid,’ was mij met de paplepel ingegeven. Ik haalde keurig mijn VWO-diploma en haalde in het nominale tempo mijn bachelor en master. Ook tijdens mijn werkende leven bleef ik mezelf ontwikkelen door coaching, opleidingen en trainingen.

Tijdens mijn werk deelde ik mijn kennis. Ik nam initiatief, ik schreef plannen en lichtte ze toe in het management team. Maar ik vertelde nooit het hele verhaal. Ik deelde misschien een klein deel van mijn visie en hield de rest verborgen. En als ik op dat kleine deel geen bevestiging kreeg, was het ook meteen de laatste keer dat ik erover sprak. Ik stopte het idee meteen in mijn vakje ‘niet geschikt’.  En daar belandde heel veel ideeën.

Steeds vaker zag ik vrouwen om me heen die hun ideeën wel uitspraken. Die uitvoerden wat ik alleen maar dacht. Die gewoon doen wat ik drie jaar geleden al van plan was. Het voelde alsof ik te laat was. Ik stond op het punt om het ondernemerschap maar op te geven. En dat was het moment dat mijn meisjesdroom – het schrijven van een boek – aan het licht kwam. Door het schrijven kwam ik in contact met mijn unieke stem. De onzichtbare hand liet mijn keel los. Ik kon vrijuit spreken en zijn wie ik ben.

Ik zie veel vrouwen om me heen worstelen met het uitspreken van hun waarheid. Ze denken dat ze om aandacht moeten schreeuwen of doen dat ook daadwerkelijk. Ze denken dat ze ergens expert in moeten zijn, terwijl dat niet zo voelt. Ze denken dat ze op een podium moeten staan om gezien te worden, maar ze zitten niet te wachten op applaus. Ze hebben het idee dat ze te bescheiden zijn, maar willen zich niet grootser voordoen omwille van ‘impact maken’.

Als ik mijn stem wil laten horen, zullen er mensen moeten zijn die luisteren. Een boek heeft lezers nodig. Een bedrijf heeft klanten nodig. Een product heeft kopers nodig. Ze horen bij elkaar. Dus ze moeten elkaar vinden. Maar hoe? Door storytelling.

Voor mij is het storytelling 4.0: het vertellen van het echte verhaal. Jouw waarheid uitspreken en daarmee gezien worden om wie je écht bent.

Mensen doen zaken met mensen. De hele b2c en b2b benadering verdwijnt. Reclamebudgetten verschuiven steeds meer naar online mediakanalen. Denk aan de YouTube Influencers. Storytelling is helemaal niet nieuw, sterker nog het is viraal gegaan. Elke bedrijf, klein of groot, vertelt verhalen. Maar zijn ze wel zo geloofwaardig?

Storytelling is meer dan een marketingtool. Sterker nog, ik zou het niet eens een marketingtool willen noemen. Het is een manier van communiceren die eeuwenoud is. Het is een manier om mensen met elkaar te verbinden van hart tot hart.

Storytelling wordt nu vooral gebruikt om een verhaal te creëren van buitenaf. Die ‘gemaakte’ verhalen gaan het in de toekomst niet redden. Mensen trappen daar niet meer in. Deze verhalen verliezen hun geloofwaardigheid.

Er zit maar 1 ding op: jouw waarheid vertellen. Jouw waarheid is altijd geloofwaardig. Het is authentiek. Het geeft je de mogelijkheid te laten zien wie je bent en waar je voor staat. Je creëert jouw verhaal van binnen naar buiten: van storytelling naar truthtelling.

En als je jouw waarheid spreekt, hoef je jezelf niet meer anders voor te doen. Je hoeft niet meer te doen alsof je iemand anders bent. Je hoeft je woorden niet meer in te slikken, bang dat je iets verkeerds zegt. Je hoeft je niet meer in te houden als je schrijft. Jouw echte verhaal is nodig. Het mag er zijn.

Website Gwyneth Leermakers

 

Auteur Gwyneth Leermakers

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *