Zijn we online niet allemaal merkwerkers?

Als je als online merkwerker aan het werk bent dan kunnen zaken zoals e-mail, je Smartphone en sociale media behoorlijk storend werken. Daar is in ieder geval één rigoureuze oplossing voor: uitzetten die social media. Maar hoe kan je, je optimaal concentreren op het werk als social media een belangrijk onderdeel van jouw werk is als ondernemer? Help de 7 eigenschappen van effectief leiderschap van Stephen R. Covey daarbij? In dit artikel beschrijf ik een aantal effectieve eigenschappen van effectief leiderschap van Covey en de relatie tot online merkwerker.

De 7 effectieve eigenschappen

In 2012 is Stephen R. Covey overleden maar zijn principes blijven actueel en levend. Voor degene die er nog niet aan toegekomen zijn om het boek van Stephen R. Covey, De zeven eigenschappen van effectief leiderschap te lezen (aanrader!), hierbij alle zeven eigenschappen op een rijtje:

  1. Wees pro-actief
  2. Begin met het einde voor ogen
  3. Belangrijke zaken eerst
  4. Denk in termen van win-win
  5. Probeer eerst te begrijpen…dan begrepen te worden
  6. Werk synergistisch
  7. Hou de zaag scherp

Mijn vak van community manager heeft veel weg van het vak van manager. In beide vakgebieden heb ik ervaring opgedaan. Wat uiteraard samenvalt zijn de factoren mens en resultaat. Daarom zijn alle zeven eigenschappen zowel voor managers als voor community managers en voor jou als merkwerker erg belangrijk. Laat je door Covey inspireren en hanteer deze principes om effectiever te worden in jouw werk als merkwerker.

Leiderschapseigenschappen

Covey heeft het in zijn boek ook over persoonlijk effectief leiderschap; hoe je jezelf managet om effectief c.q. succesvol te zijn in jouw bestaan. Hij leert ons hoe we de kwaliteit van ons persoonlijk leven, diensten en organisaties kunnen verbeteren en vertelt over de tijdmanagement-matrix: de meeste activiteiten genoemd in de intro (social media interrupties) vallen meestal onder niet belangrijk en vaak ook onder niet dringend. Voor meer uitleg over deze matrix verwijs ik je naar De zeven eigenschappen van effectief leiderschap. Om al deze redenen zijn de principes van Covey ook uitermate geschikt voor online merkwerkers.

Belangrijke zaken eerst

Voor de chaoten onder ons is het best moeilijk om gefocust te werken. Ben je chaotisch en actief als online merkwerker? Dan heb je een hell of a job, sterkte! Een merkwerker is doorgaans bezig om in veel gebieden te werken en krijgt zowel on- als offline heel veel verschillende impulsen binnen. Social media zorgt voor heel veel impulsen.Veel mensen hebben in meerdere of mindere mate last van de hoeveelheid social media berichten die via LinkedIn, Twitter, Facebook en andere platformen op hun af komen. Dat kan storend werken als je te maken heb met verschillende deadlines.

Social media loze momenten

Het verminderen van deze storende factoren heb je zelf in de hand. Zorg ervoor dat alleen relevante berichten jou bereiken. Stel in dat je in plaats van dagelijks, wekelijks updates ontvangt en las social media loze momenten in. Uiteindelijk komt het hier op neer: heb je veel tijd dan lees je meer, heb je minder tijd dan sla je een hoop over.

Het is vergelijkbaar met het lezen van een krant. Soms lees ik deze van voor naar achter uit. Op sommige dagen lees ik alleen de headlines en de stripverhalen, simpelweg omdat ik niet meer tijd heb. Uiteraard ben ik dan niet helemaal op de hoogte van alles wat zich in de wereld afspeelt. Maar van alles wat echt belangrijk is, wordt je op een later moment mogelijk via een ander kanaal op de hoogte gebracht. Of ervoor kiezen om sommige berichten op een ander moment te bekijken.

Belangrijkste zaken voor een merkwerker

In de rol van een merkwerker waarin je ook bezig bent met het runnen van één of meerdere, hopelijk succesvolle communities is het soms een hele uitdaging om de belangrijkste zaken eerst op te pakken. Je hebt te maken met heel veel taken die in vlagen, gelijktijdig op je af komen. Zeker als je verantwoordelijk bent voor meerdere communities en het begeleiden van veel contentmedewerkers, kan het gebeuren dat je het zicht kwijt raakt op de belangrijkste zaken die je te doen hebt.

Wat is eigenlijk de belangrijkste taak die jij als merkwerker moet doen? Is dat vechten tegen het 90 – 9 – 1 principe? Of de community laten groeien? De community levendig houden? Luisteren, en informatie aan alle stakeholders doorspelen en visa versa? Spammers tegenhouden? Of is iets anders jouw belangrijkste doelstelling? Omdat je de ene merkwerk functie niet kan vergelijken met de ander is het zaak om zelf tijd te reserveren en hier rustig over na te denken. Het resultaat van het overdenken kan je weer gebruiken om het social media plan en community managers plan aan te scherpen.

Denk in termen van win/win

Eindelijk toegekomen aan de mooiste eigenschap van Covey: het denken in termen van win/win. Handel altijd met het win-win principe voor ogen. Er zijn maar weinig situaties te bedenken waar je als merkwerker met win-win handelen niet de ontstaande uitdaging in jouw community of erbuiten kan oplossen. Principe: situatie A, een community-lid is ontevreden over een dienst/product of communicatie online. Oplossing X, jij gaat het uitleggen en een oplossing erbij bedenken. Je houdt in gedachten: Wat is de winst voor het community-lid? Wat gaat de organisatie daarbij winnen? Wat wint de community? Wat win jij als merkwerker, waardoor iedereen er beter uit gaat komen?

Uiteraard zullen er uitzonderingen zijn maar in principe is er altijd wel een oplossing te bedenken waardoor er geen echte verliezers overblijven als er een vervelende situatie ontstaat of zware beslissing moet worden genomen. Dat vereist wel dat je beschikt over inlevingsvermogen, creativiteit en enig hersencapaciteit. Maar dat zijn in mijn optiek de standaard eigenschappen van een online merkwerker.

Effectief bezig met social media?

In deze blog heb ik slecht een paar eigenschappen van effectief leiderschap voor online merkwerkers benoemd. Wat vindt jij; is het win-win principe bruikbaar voor goed social media? Gebruik jij deze principe wel eens? En neem je wel voldoende tijd om na te gaan of je effectief bezig bent en dat je de belangrijkste zaken eerst oppakt? Of heb je een andere toevoeging?

Jolanda Van Henningen Ik help ondernemers en ondernemingen met vraagstukken op het gebied van online promotie van de organisatie of profilering van de ondernemer op strategisch, tactisch en operationeel vlak. Mijn kracht zit in de kennis over hoe je via sociale media een community kunt starten. Hoe je een community laat groeien en ontwikkelen tot een inspirerende en levendige groep waardoor de dienst/product of organisatie geliefd blijft. Maar ook hoe je een sterke en trouwe achterban creëert die kan worden geraadpleegd bij de ontwikkeling van een nieuw product/dienst of werkwijze. Of hoe je social media effectief kan inzetten voor jouw bedrijf of organisatie.

Delen van dit blog zijn eerder gepubliceerd (maart 2015) via Social Media Blog van MarketingMed en is ook te vinden als blogpost via mijn LinkedIn profielMocht jij online iets meer over dit onderwerp kunnen vinden laat het hieronder weten! Ook als je vragen hebt over mijn visie op online community management op social media, mag je mij bellen of mailen. Ik help jou graag verder!

Auteur Jolanda van Hennijngen Community Manager l online adviseur B2B l LinkedIn Facebook Twitter l Vrouw en haar Netwerk l VehN PLUS l YourLight

2 Responses to Zijn we online niet allemaal merkwerkers?

  1. Annalyn schreef:

    Goed artikel. En zeer herkenbaar. Ik vraag vaak bij vergaderingen om telefoons uit te zetten. Zodat iedereen tijdens de vergadering de volle aandacht kan geven en ontvangen.

    • Dank je wel, Annalyn voor jouw reactie en compliment! Ik vraag het ook aan mijn vrienden bij mij thuis als we met een groepje een spel (meestal Catannen) gaan spelen. Vanuit zichzelf de volledige aandacht hebben is bijna zeldzaam aan het worden helaas.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *